Норми будівництва від межі сусіда або прив'язка будинку згідно ДБН України

Норми будівництва від межі сусіда або прив'язка будинку згідно ДБН України

В цій статті ми з вами розберемо як поставити будинок на ділянці так, щоб до нас не було ніяких юридичних претензій. Будемо працювати сьогодні з двома ось цими нормативними документами. 

Нормативні документи

Мінімальні вимоги до земельної ділянки для забудови

Ділянка площею 6 соток, розміром 20 на 30 метрів.

Що говорить нормативний документ про мінімальну площу земельної ділянки для забудови? І так, згідно з ДБН Б.2.1-2:2019 року, пункт 6.132, граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва, має становити не менше 150 метрів квадратних для блокованої забудови і не менше 500 метрів квадратних для індивідуальної житлової забудови.

Тобто, друзі, якщо ви будуєте таунхаус, то ви, в принципі, можете розглядати його як зблоковану забудову і орієнтуватися на півтори сотки. Але якщо ви будуєте індивідуальний житловий будинок, то вам потрібно, щоб земельна ділянка була не менше ніж 5 соток. Краще трошечки брати запасом, тому сьогодні в прикладі ми розглянемо ділянку площею 6 соток, розміром 20 на 30 метрів. 

Розташування ділянки та орієнтація на плані

Розташування ділянки та орієнтація на плані

З північної сторони, тобто справа, в нас проходить житлова вулиця. З півдня ділянка вже забудована, і там знаходиться будинок, побудований по каркасній технології. По східній частині ділянки буде проходити центральна вулиця, тобто магістраль, а західна частина нашої ділянки межує із сусідським городом.

Напевне, комусь зручніше розглядати план, коли північ знаходиться вгорі нашого екрану, але мені привичніше працювати з планом чи то будинку, чи то ділянки, коли в мене вхід на ділянку чи в будинок знаходиться в нижній частині. Тому в даному випадку буде розташування саме таке.

Вимоги до розташування будівель для забезпечення санітарних та пожежних норм

Згідно з ДБН Б.2.2-12:2019, пункт 6.1.40, при розташуванні житлових будинків та громадських будівель на земельних ділянках необхідно забезпечувати вимоги санітарних та пожежних норм (ДСП-17396 та ДБН В.1.1-7). В тому числі, для житлових та громадських будинків на суміжних земельних ділянках.

Перше, що я виконую, це визначаю межі дозволеного будівництва на конкретній земельній ділянці.

В пункті 6.1.33 сказано, що житлові будинки на присадибних ділянках слід розташовувати з відстанню від червоних ліній магістральних вулиць 6 метрів (це мінімум), житлових вулиць - 3 метри. Частина присадибної ділянки між червоною лінією і лінією забудови 1-2 квартирних і блокованих будинків входить в загальну площу ділянки. В умовах реконструкції допускається зменшувати відстань від червоних ліній до будинків і споруд з урахуванням сформованої вже забудови в даному населеному пункті.

Вимоги до розташування будівель для забезпечення санітарних та пожежних норм

Ми бачимо, що в нас внизу проходить магістраль. Ми від червоної лінії даної магістралі відходимо на 6 метрів, а справа знаходиться житлова вулиця, від неї ми відміряємо 3 метри - це вже обмеження по санітарних нормах.

Також є пункт в даному ДБН, 6.1.41, абзац другий: для нової садибної та дачної забудови відстань від межі слід встановлювати не менше трьох метрів.

Відстань від межі суміжної земельної ділянки до стовбурів дерев, які впроваджуються, має бути від 4 до 6 метрів, в залежності від величини крони, але не менше 1/2 діаметра крони дерева. А до кущів відстань від межі - 1 метр. Таким чином, ми визначили зони, де можна розміщувати будинок, кущі та дерева згідно санітарних норм. 

Зони, де можна розміщувати будинок, кущі та дерева згідно санітарних норм.

Але в нас ще є пожежні норми, і вони тут беруть верх, тому що якщо ми по санітарних нормах проходимо, а по пожежних - ні, то ми повинні орієнтуватися на другі, на пожежні.

В цьому ж ДБН Б.2.2-12:2019 року є розділ 15.2 - вимоги до протипожежних відстаней. І там є пункт 15.2.1: протипожежні відстані між будинками і спорудами приймаються у світлі між зовнішніми стінами або іншими конструкціями. За наявності конструкцій будинків із споруд, виготовлених із горючих матеріалів, що виступають більше ніж на 1 метр за площину фасаду, слід приймати відстань між цими конструкціями та іншими будинками.

Вимоги до протипожежних відстаней

Тобто, якщо у вас, наприклад, стріха даху виходить за стіну більше ніж на 1 метр, то ви вже вимірюєте відстань від виступаючого краю вашого даху до будинку сусіда. Якщо в сусіда теж дах виступає більше ніж на метр, то вимірюєте відстань між цими двома дахами. Якщо в сусіда виступає менше ніж на метр, то виміряєте від свого даху до його стіни.

Які ж повинні бути відстані між вашими будинками та будинками сусіда?

Пункт 15.2.2: протипожежні відстані між житловими, громадськими, адміністративно-побутовими будинками, промислових підприємств, гаражами слід приймати за таблицею 15.2 (чисельник).

Протипожежні відстані

Зверніть увагу, що тут є ступінь вогнестійкості будинку. Залежно від ступеня вогнестійкості будинку ми приймаємо відстань між даними будинками. Якщо у нас перший і другий ступінь вогнестійкості будинку наш і такий самий у сусіда, то відстань повинна бути не менше 6 метрів між будинками. Якщо у нас перша-друга ступінь, а у сусіда третя ступінь вогнестійкості будинку, то ми приймаємо відстань 8 метрів, і так далі. 

Ступені вогнестійкості. Як можна їх визначити швидко і самостійно?

В ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об'єктів будівництва" є таблиця під номером один: ступінь вогнестійкості будинків та класи вогнестійкості будівельних конструкцій. Тут у нас зліва вказано ступінь вогнестійкості будівель залежно від класу вогнестійкості конструкцій даного будинку.

Пожежна безпека об'єктів будівництва

Для того, щоб вам було простіше орієнтуватися в ступенях та кількості конструкцій, є таблиця з короткими характеристиками кожного ступеня.

Таблиця з короткими характеристиками кожного ступеня вогнестійкості.

І так, ступінь перший та другий - це будинки з несучими та огороджуючими конструкціями з природних або штучних кам'яних матеріалів, бетону, залізобетону із застосуванням листових та плитних негорючих матеріалів. Тобто, це будинки цегляні, газобетонні, з кераміки, з повнотілої цегли або арболіту, наприклад, які перекриті залізобетонним перекриттям. Вони максимально не горючі, якщо по-простому вам сказати.

Третій ступінь - це будинки такі ж самі, тільки в них вже є елементи дерев'яні, зокрема, дерев'яні перекриття, тобто перекриття не залізобетонне. Ступінь 3-А - це будинки каркасні з металевим каркасом. А 3-В - це каркасні будинки з дерев'яним каркасом. Ви можете ознайомитися більш детально з цими характеристиками у таблицях.

Тепер кілька слів про огорожу

В даному ДБН у пункті 6.1.34 зазначено, що присадибні ділянки з боку вулиць та сусідніх ділянок допускається огороджувати. Огорожі слід встановлювати згідно з вимогами ДБН Б.2.2-5 та правилами благоустрою населеного пункту. Встановлена огорожа не може погіршувати інсоляцію житлових будинків та суміжних територій. Огорожа присадибних ділянок не може виступати за червоні лінії та межі ділянки.

Відео по темі "Норми будівництва від межі сусіда або прив'язка будинку згідно ДБН України"

Податок на нерухомість - один із найбільш несправе...
Київський національний університет будівництва і а...

Related Posts

 

Comments 10

Guest - Влад on Sunday, 17 November 2024 20:15

Доброго дня!Цікава річ получається...До прикладу,в мене ділянка 20х30м,з двох боків у сусідів,теж такі ділянки.Якщо будувати будинок по каркасній технології з дерев'яним дахом ,це |||Б,- 15/18м.між будинками.Тоді, якщо двоє сусідів побудують такі ж будинки,то мені,між ними не залишиться місця на будування.Або вони мають відступати від краю ділянки мінімум 8м.Якщо я з двох сторін відступлю 8м,це мінімум,то в мене залишається 4 м.Якась халепа,получається...

Доброго дня!Цікава річ получається...До прикладу,в мене ділянка 20х30м,з двох боків у сусідів,теж такі ділянки.Якщо будувати будинок по каркасній технології з дерев'яним дахом ,це |||Б,- 15/18м.між будинками.Тоді, якщо двоє сусідів побудують такі ж будинки,то мені,між ними не залишиться місця на будування.Або вони мають відступати від краю ділянки мінімум 8м.Якщо я з двох сторін відступлю 8м,це мінімум,то в мене залишається 4 м.Якась халепа,получається...
Guest - Тарас on Sunday, 17 November 2024 20:16

Так, є ділянки, де взагалі по закону не має місця для будинку. На це потрібно звертати увагу при купівлі.

Так, є ділянки, де взагалі по закону не має місця для будинку. На це потрібно звертати увагу при купівлі.
Guest - Аліна on Sunday, 17 November 2024 20:16

Будинок сусідів розташований в 1м від межі. Замість закритого паркану, прозора сітка. Вікна виходять нам на подвірʼя і ми ніби в телевізорі. Посадили туї до 2м рідкого сорту, так сусіди їх потруїли під вікнами. Посадили нові, так почали нам прямо погрожувати.
Ні закритий паркан ні жива огорожа їм не подобається.

Будинок сусідів розташований в 1м від межі. Замість закритого паркану, прозора сітка. Вікна виходять нам на подвірʼя і ми ніби в телевізорі. Посадили туї до 2м рідкого сорту, так сусіди їх потруїли під вікнами. Посадили нові, так почали нам прямо погрожувати. Ні закритий паркан ні жива огорожа їм не подобається.
Guest - Ліна on Sunday, 17 November 2024 20:16

В Берегово, Мукачево например, очень много домов с участками не маленькими, где передняя стена с окнами выходит на улицу и является частью фасада участка, забора перед этой стеной нет вообще, перед стеной с окнами- тротуар и дорога центральная, а соседский дом проходит по линии границы участка , забора нет также, иногда и окна из соседского дома смотрят во двор к тебе, и ты проходишь рядом с ними по своему участку, стена соседского дома и есть линией размежевания участков. Стоит ли рассматривать такие дома к покупке, или со временем могут быть проблемы ( хотя как-то же им документы на дом дали) ?

В Берегово, Мукачево например, очень много домов с участками не маленькими, где передняя стена с окнами выходит на улицу и является частью фасада участка, забора перед этой стеной нет вообще, перед стеной с окнами- тротуар и дорога центральная, а соседский дом проходит по линии границы участка , забора нет также, иногда и окна из соседского дома смотрят во двор к тебе, и ты проходишь рядом с ними по своему участку, стена соседского дома и есть линией размежевания участков. Стоит ли рассматривать такие дома к покупке, или со временем могут быть проблемы ( хотя как-то же им документы на дом дали) ?
Guest - Тарас on Sunday, 17 November 2024 20:17

За хабар Вам і чорта лисого дадуть. не те що дозвіл на будівництво. Тут потрібно розуміти де проходить червона лінія, вона може проходити як по грнаниці ділянки, так і на певній відстані. Якщо червона лінія маркує підземні комунікації, і при цьому на ній є будівля, то при ремонті комунікацій будівлю можуть знести по закону.

За хабар Вам і чорта лисого дадуть. не те що дозвіл на будівництво. Тут потрібно розуміти де проходить червона лінія, вона може проходити як по грнаниці ділянки, так і на певній відстані. Якщо червона лінія маркує підземні комунікації, і при цьому на ній є будівля, то при ремонті комунікацій будівлю можуть знести по закону.
Guest - Ігор on Sunday, 17 November 2024 20:17

ДБН для порядних людей . ЦК для порядних , цивілізовпних людей . Насправді все по іншому . Будуються , порушують все можливе і неможливе , за хабар дістають свідоцтво на право власності без акту введення в експлуатацію і плюють на всіх і на все . Бо суд стає на сторону тих хто побудавався , хоч і самовільно .

ДБН для порядних людей . ЦК для порядних , цивілізовпних людей . Насправді все по іншому . Будуються , порушують все можливе і неможливе , за хабар дістають свідоцтво на право власності без акту введення в експлуатацію і плюють на всіх і на все . Бо суд стає на сторону тих хто побудавався , хоч і самовільно .
Guest - Олексій on Sunday, 17 November 2024 20:17

Оптимальне розташування житлового будинку та гаражу чи господарських будівель на ділянці 10 соток (прямокутник зі зрізаним кутом. Кут орієнтований на північ). Норми , тонкощі. На цей кут припадає з'єднання ( скажімо так) головної вулиці та провулку ( неголовна вулиця). Розміри умовного прямокутника: Довжина 40 м ( сторона неголовної вулиці), ширина ( головна вулиця) ~27.5 м. Дуже муляє це питання. Зарані вдячний!

Оптимальне розташування житлового будинку та гаражу чи господарських будівель на ділянці 10 соток (прямокутник зі зрізаним кутом. Кут орієнтований на північ). Норми , тонкощі. На цей кут припадає з'єднання ( скажімо так) головної вулиці та провулку ( неголовна вулиця). Розміри умовного прямокутника: Довжина 40 м ( сторона неголовної вулиці), ширина ( головна вулиця) ~27.5 м. Дуже муляє це питання. Зарані вдячний!
Guest - Олеусій on Sunday, 17 November 2024 20:17

Як бути у ситуації з 6 сотками (фасад ділянки 20 метрів). Сусід з одного боку побудував зруб 3 м від паркану (без документів). З іншого боку СІП будинок узаконений 3 м від паркану. За нашими нормами навіть туалет вже немає куди ставити.

Як бути у ситуації з 6 сотками (фасад ділянки 20 метрів). Сусід з одного боку побудував зруб 3 м від паркану (без документів). З іншого боку СІП будинок узаконений 3 м від паркану. За нашими нормами навіть туалет вже немає куди ставити.
Guest - Тарас on Sunday, 17 November 2024 20:18

Так, є такі ділянки. Я з такими стикався і відмовлявся виконувати проект і будівництво, оскільки Клієнт обійдеться взяткою, а мені потім прилетить за такий проект. Тому таких ділянок краще не купувати.

Так, є такі ділянки. Я з такими стикався і відмовлявся виконувати проект і будівництво, оскільки Клієнт обійдеться взяткою, а мені потім прилетить за такий проект. Тому таких ділянок краще не купувати.
Guest - Яна on Monday, 12 May 2025 12:05

Сусід почав будівництво магазину 6 м від стіни нашого будинку. Будинок з очерету обкладений цеглою, криша дерев'яна покрита металом. Як на мене там повинно бути явно не 6 м від стіни. Чи правомірно він це робить і куди можна звертатися якщо пожежні норми таки порушені

Сусід почав будівництво магазину 6 м від стіни нашого будинку. Будинок з очерету обкладений цеглою, криша дерев'яна покрита металом. Як на мене там повинно бути явно не 6 м від стіни. Чи правомірно він це робить і куди можна звертатися якщо пожежні норми таки порушені
Already Registered? Login Here
Wednesday, 13 May 2026